top of page

KGFB bonus-malus rendszer

  • Szerző képe: Mindenem a Családom
    Mindenem a Családom
  • ápr. 13.
  • 3 perc olvasás

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződéseknél a bonus-malus rendszer a biztosított balesetmentes vezetését jutalmazza (bonus), illetve károkozáskor a kedvezményt megvonja, és pótdíjat állapít meg (malus). A biztosítási díj megállapítása a bonus-malus besorolás figyelembevételével történik.

Egy autó visszapillantótükrében felborult autó látható úton. A háttérben sárga, narancssárga járművek, szürke égbolt, vészhelyzet hangulata.

A biztosító az új biztosítási időszakra kármentességünk (B=bonus), illetve károkozásunk (M=malus) alapján állapítja meg bonus-malus besorolásunkat, és a besoroláshoz tartozó biztosítási díjat.


Új szerződő A00-ról indul. Kármentes év után 1 osztályt emelkedik az érintett gépjármű bonus fokozata, pl. B02-ről B03-ra, és csökken a fizetendő biztosítási díj. 10 év alatt érhetjük el a B10 fokozatot, ennél magasabb osztály nincsen. Károkozás esetén viszont 2 osztályt esünk visszafelé, pl. M02-ről M04-re, és emelkedik a fizetendő biztosítási díj. M04-nél rosszabb besorolás nincsen.


Ha eladjuk autónkat, és nem lesz a nevünkön gépjármű és kötelező felelősségbiztosítás, akkor csak akkor tartjuk meg bonus-malus besorolásunkat, ha 2 éven belül újra lesz autónk és biztosításunk. Erről az újabb autó biztosításkötésénél nyilatkoznunk kell, és az utolsó (2 éven belüli) érvényes bonus-malus besorolásunkkal indul a szerződésünk majd. Erre akkor kell különösen ügyelni, amikor egy időre a céges autó üzembentartója (pl. cég) a biztosított, így magánemberként nincsen KGFB-énk. Ilyen esetben magánemberként elveszítjük a bonus-malus besorolást, és A00-ról indulunk, akkor is ha a céges autót mi használtuk.


Táblázat a bonus-malus osztályokról személygépkocsi és motorkerékpár esetén. Zöld és piros színek jelölik a kártörténetet.

A korábbi bonus-malus besorolás nem vonatkoznak arra az esetre, amikor a korábbi szerződés díjnemfizetés miatt szűnt meg. Ebben az esetben a bonus osztályba sorolás megszűnik, és az új szerződés A00 besorolás lehet. A díjnemfizetés miatt megszűnt szerződés malus osztályba sorolása érvényben marad, ha az üzembentartó új szerződést köt.


A kártörténeti besorolás nem változik abban az esetben, ha a biztosító által kifizetett kárösszeget a károkozó biztosított a kárkifizetésről szóló értesítés kézhezvételét követő 45 napon belül teljes mértékben visszafizeti a biztosítónak.


Személyhez kötöttség


A bonus-malus rendszer a szerződő tulajdonos/üzembentartó személyéhez kötődnek, függetlenül attól, hogy a biztosított gépjárművét ki vezette. Ebből a személyhez kötöttségéből több minden is következik:

 

– egy autó tulajdonosának/üzembentartójának bonus-malus besorolása nem száll át a vevőre, neki saját kártörténeti besorolása van, bármelyik biztosítónál,

 

– azt is fontos tudni, hogy a jogtalanul használt autóval okozott károk nem a tulajdonos/üzembentartó bonus-malus besorolását érintik, de csak abban az esetben, ha büntető feljelentéssel igazolt az eset,

 

– érvényben lévő bonus-malus besorolást nem lehet alkalmazni egy másik autóra is (párhuzamos üzemeltetés), csak az előző szerződés érdekmúlással való megszűnése esetén van lehetőség másik szerződésre átvinni a bonus-malus besorolást (pl. eladás, forgalomból kivonás).

 

Az üzembentartó és a tulajdonos közötti különbség

 

Fontos még megérteni a tulajdonos és az üzembentartó közötti különbséget, mert a KGFB szerződések megkötésekor és a bonus-malus besorolásánál is jelentősége van. Kötelező felelősségbiztosítást a gépjármű üzembentartójának, annak hiányában a tulajdonosnak kell kötnie. Az a természetes vagy jogi személy számít üzembentartónak, aki a forgalmi engedélybe a tulajdonos mellett be van írva a forgalmi engedélybe. Erre mondunk példát:

 

– Lízingelt autó (nem hitel) esetében a tulajdonos a lízing cég, az üzembentartó pedig az autót lízingelő magáncég vagy egy cég (jogi személy). Ilyen esetben az üzembentartó kötelessége a KGFB szerződés megkötése, és a felelősség és a bonus-malus besorolás is az üzembentartóé.

 

– Magánszemély tulajdonos mellé is be lehet jegyeztetni a kormányablakban üzembentartót. Pl. lehet a nagyszülő a tulajdonosa az autónak és az unoka az üzembentartó. Ekkor az unoka a felelős az autóért és neki kell KGFB-t kötnie, és a bonus-malus besorolás is az üzembentartó unoka személyéhez lesz kötve. Természetesen férj-feleség vagy más egymástól teljesen független emberek is bejegyezhetők üzembentartónak.


Ha segítségre van szükséged, töltsd ki konzultációs lapunkat, és hamarosan keresni fog szakértőnk!

bottom of page